fbpx

Je kind op dieet

Laat ik beginnen met te zeggen dat dit nóóit een goed idee is; gezond afvallen bereik je bij kinderen anders dan bij volwassenen. Populaire diëten onder volwassenen, zoals koolhydraatarme diëten, crashdiëten en sap kuren kunnen voor kinderen erg schadelijk zijn. Een kind is tenslotte nog volop in ontwikkeling en heeft een divers en uitgebalanceerd eetpatroon nodig om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Bovendien liggen de behoeftes van kinderen anders dan bij volwassenen. Gezond afvallen voor kinderen is geen kwestie van een rigoureus dieet, maar van verantwoord eten. We spreken daarom liever niet over een dieet, maar over een gezond eetpatroon. Gezond afvallen voor kinderen is namelijk ook héél goed mogelijk zonder buitensporige maatregelen. Hieronder sommen we een aantal voedingsstoffen op die je kind hard nodig heeft en vertellen we je hoe het deze op een gezonde manier voldoende binnenkrijgt.

Vetten

Kinderen met overgewicht hoef je niet aan de vetarme producten te zetten om ze op een gezonde manier af te laten vallen. Kinderen hebben een hogere behoefte aan vetten dan volwassenen.

Vooral omega-3 en omega-6 zijn belangrijke vetten die bijdragen aan de ontwikkeling van je kind. Omega-3 vind je bijvoorbeeld in vis, sesamzaadjes en noten.

Omega-6 zit onder andere in avocado, maïs en amandelen. Wat je wél wilt beperken in het eetpatroon van je kind, zijn ongezonde vette snacks, die rijk zijn aan transvetten. Je vind deze vetten vooral in snacks die in hard vet gefrituurd zijn en koekjes en gebak.

Eiwitten

Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof en dus onmisbaar voor kinderen in de groei. Vlees, vis, gevogelte, eieren, zuivel en peulvruchten zijn belangrijke leveranciers van eiwitten. Let er wel op dat je je kind niet overvoert met eiwitten; een teveel aan eiwitten wordt omgezet in vet en bovendien belast een eiwitteveel bij kinderen de nieren.

Koolhydraten

Een koolhydraatarm dieet voor kinderen om af te vallen zou enorm slecht zijn. Sterker nog, koolhydraten dienen het grootste deel van de dagelijkse voedselinname bij kinderen voor hun rekening te nemen. Koolhydraten zijn vooral belangrijk als energieleverancier en spelen een grote rol bij het regelen van de bloedsuikerspiegel. Leveranciers van slechte koolhydraten zijn suiker en glucosestroop in snoep, ontbijtproducten, mueslirepen en vruchtensappen. Die koolhydraten leveren in korte tijd al gauw een teveel aan energie, waardoor het lichaam insuline aan moet maken. Het eten van veel koolhydraten staat gezond afvallen bij je kind niet in de weg: er zijn genoeg goede alternatieven. Gezonde bronnen van koolhydraten zijn de meeste soorten fruit, groente en volkoren producten.

Vitamines en mineralen

Wil je kind gezond afvallen? Dan moet het voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen. Een gevarieerd eetpatroon is hierbij ontzettend belangrijk. Behalve het eetpatroon, is vooral de hoeveelheid beweging die je kind krijgt de sleutel tot gezond afvallen. Je kind met overgewicht in Twente of omgeving op een gezonde manier laten afvallen Y-Choice kan je daar bij helpen.

26
feb
2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *